A liñaxe Martínez - Viojo e a Casa do Castro de
Ortoño:
novas achegas sobre a suposta familia paterna de
Rosalía.
L.V.B.
Estudios Mindonienses, nº28 (2012) 599-634.
1. Introdución
Coincidindo
co 175 aniversario do nacemento da escritora e rexurdido o interese polas
orixes familiares de Rosalía de Castro, logo do recente descubrimento da
primeira noticia escrita sobre a paternidade da escritora[1],
cremos interesante achegarnos e descubrir a aínda presunta familia paterna
desta: a Martínez Viojo.
É ben
coñecido que os pais de Rosalía de Castro foron Teresa de la Cruz de Castro y
Abadía e, supostamente, o sacerdote José Martínez Viojo, este natural da
parroquia de San Xoán de Ortoño, no concello coruñés de Ames.
Aínda
que a partida de bautismo de Rosalía, inscrita no Real Hospital de Santiago con
data 24 de febreiro de 1837, sinala aos seus pais como “incógnitos”, a relación
de nai e filla, entre Dona Teresa e a escritora é manifesta e está sustentada
polos datos bibliográficos e a documentación familiar. Máis problemas existen, con todo, coa
atribución da paternidade de Rosalía a José Martínez Viojo, pois non existe ningunha proba documental da
mesma.
Durante
o século XIX tentouse silenciar as orixes da escritora pero, por mor da carta
que en 1923 enviou Luís Tobío, descendente dos Martínez Viojo, ao seu amigo Fermín Bouza-Brey, púxose
nome ao posible pai de Rosalía. Esta noticia, de gran transcendencia naquel
momento, influíu, entre outros aspectos, para que a fundación do Seminario de
Estudos Galegos tivese como sede a Casa do Castro en Ortoño, como lugar
rosaliano significativo. Desde entón, aceptouse xeralmente que este sacerdote
da Colexiata de Iria Flavia natural de Ortoño, fora o pai de Rosalía, e que
esta foi coidada na Casa do Castro polos seus familiares paternos até aproximadamente
cumprir os cinco anos de idade, xa que en setembro de 1842 aparece rexistrada
xunto á súa nai no Concello de Padrón[2].
Con todo, parece que o que en 1923 xa se esquencera, en vida da escritora era vox populi
entre os seus contemporáneos e veciños[3].
Algúns
autores defenderon que a hipótese da paternidade do sacerdote Viojo xurdiu dos
sobriños deste, os cales, coñecedores daquelas historias que
corrían por Padrón e Santiago, atribuíron a paternidade ao seu tío sen ser real[4].
Esta teoría apóiase, sobre todo, en que non era tan raro na fidalguía da época
bautizar a fillos concibidos fóra do matrimonio con pais incógnitos e logo
lexitimalos. Foi o que sucedeu coa curmá de Rosalía, Josefa Laureana[5],
e co seu propio marido, Manuel Murguía, pero o real é que Rosalía quedou sen
lexitimar. O rumor da paternidade do capelán, intencionado ou non, se el non
fose o pai, poderíase entender conveniente, pois en certo xeito servía como un
tabú para escurecer e silenciar este tipo de sucesos.
A nai
de Rosalía, Teresa de la Cruz de Castro, era natural do Pazo de Arretén de
Santa María de Iria. A súa liñaxe foi estudada por Caamaño Bournacell[6]
e comeza no nobre apelido galego Bermúdez de Castro. Bouza-Brey tamén estudou o
vínculo do pazo[7];,
con todo, aínda hoxe carecemos dun estudo definitivo sobre a xenealoxía do
suposto pai da poetisa, tal vez debido á idea de que non representaría unha
grande achega. Esta condición, a forma do seu nacemento, os primeiros anos da
súa vida e, sobre todo, a ausencia da figura paterna,
converteron a Rosalía nunha vagabunda espiritual, perpetuamente insatisfeita,
tal como a describiu o profesor Rof Carballo[8].
Procurar
aumentar o coñecemento sobre a familia Martínez Viojo, vendo as coherencias ou
fundamentos sobre a posible paternidade de José Martínez Viojo, así como
determinar a veracidade da tradición que sitúa a Rosalía en Ortoño nos seus
primeiros anos de vida, é o obxectivo da
nosa modesta investigación.
Articularemos
o noso estudo centrándonos na realidade social da familia de José Martínez
Viojo e na súa xenealoxía, a ascendente e, especialmente, a descendente e
coetánea a Rosalía, tentando ao mesmo tempo esclarecer un pouco máis os anos de
infancia que a escritora puido vivir en Ortoño.
[1] Cf. V. Álvarez Ruíz de Ojeda,
16 de xullo de 1885: primeira mención do
Capelán José Martínez como pai de Rosalía en: “Revista de Estudos
Rosalianos” 4 (2011) 205-217.
[2] Cf. A. Pociña- A. López, Rosalía de Castro. Estudios sobre a vida e a
obra. Santiago de Compostela, Lailovento
Ensaio 2000, 23.
[3] Cf. V. Álvarez R. de Ojeda, 16 de xullo de 1885…, a. c. 206.
[4] Cf. X. L. Mendez Ferrín, Faro de Vigo, 16 de marzo de 2007.
[5] Cf. V. Álvarez Ruíz de Ojeda,
Sobre as orixes de Rosalía de Castro: a
inclusa de Santiago de Compostela e ou caso de Josefa Laureana de Castro,
en: “A trabe de
ouro” 39 (1999) 325-351.
[6] Cf. J. Caamaño Bournacell, Rosalía en el llanto de su estirpe, Edicións Biosca, Madrid 1968.
[7] Cf. F. Bouza-Brey, El Solar y mayorazgo de “A Arreten”, de los
antepasados de Rosalia de Castro, en: Cadernos de Estudos Galegos 15 (1960) 164-190.
[8] Cf. J. Rof Carballo, “Rosalía, ánima galaica”, en: Siete ensayos sobre
Rosalía, Vigo, Galaxia 1952. 111-149.
No hay comentarios:
Publicar un comentario