jueves, 20 de enero de 2011

As pontes antigas sobre o Sar VI

A ponte da Condomiña II

Cando falábamos na primeira parte da ponte da Condomiña, afirmamos que aquela ponte de tres arcos seguramente non tivera pretil nin pasamáns no s. XVIII.

Para iso seguiamos un antigo preito de 1724 sobre os traballos de reparación despois de varias cheas. Os mestres canteiros, que daquela se requiriran para peritaren a ponte e sobre todo os gastos que ocasionaría reparala, afirmaban que o arco do leste tiña estragadas varias pedras da cimbra por mor do paso continuo de carros. A crónica que nos chegou era a de unha ponte que se erguía sobre o río cos elementos arquitectónicos indispensables para poder cruzar. Como se podería imaxinar con pasamáns se nin sequera tiña calzada.
Ponte de Augapesada en Ames. Fonte: http://www.turgalicia.es/sit/ficha_datos.asp?crec=7318&ctre=1226&cidi=E

Sen embargo hoxe traemos outra fonte. Tratase dun dos foros do Cabildo de Santiago fai sobre o seu lugar de Punxeiras baixas en 1757. Nel, o contrario do que se fai en outros, non se consigna un lugar redondo, ou sexa non se describen as fronteiras territoriais de Punxeiras baixas, senón que se van nomeando todas as propiedades que no lugar ten o Cabildo, sinal de que hai outras mesturadas que teñen outros propietarios.

Pois ben a descrición de unha delas é deste xeito: = La leira da Ponte sembradura de medio ferrado, demarca por el norte con el pasamano de dha Ponte en el río da Condomiña, poniente confina con el mismo río, por el medio dia y levante con vienes de la Tenencia y su dominio =
Ponte Cabrita cara principios do s. XX.

Temos aquí unha, por non dicir a única, finca ubicable hoxe de este foro. Tratase dunha leira de aproximadamente 315 m2 que estaría pegada a ponte e o río Sar na beira esquerda do río, e cruzando a ponte en sentido sur a man dereita. Xusto o mesmo sitio onde durante varios anos se acumularon as pedras da vella ponte que foran retiradas cando se fixo a actual. O foro di claramente que linda polo nacente ca mesma ponte, e concretamente con seu pasamáns. Trataríase da parte que xa descorría fora do río e dos arcos, a que ía sobre os desaugadoiros.

Non se trataría de ningún pasamáns actual, senón máis ben dunha fila de pedras facendo un pretil. Tamén podería ser un pasamáns de madeira, como o que tiña a ponte cabrita. De tódolos xeitos, esta nova venos a traer información de outro momento na historia desta ponte, e de como ía cambiando a medida que era reparada e reconstruída.

No hay comentarios:

Publicar un comentario