Prolegómenos.
Vimos máis arriba unhas poucas novas sobre os
párrocos que foron da parroquia de Ortoño dende finais do s. XVI ata a
actualidade. Sen embargo non hai que facerse unha idea equivocada sobre o
número de sacerdotes que habitaban o longo do tempo a parroquia, aínda que
soamente falemos do párroco. No pasado o estado eclesiástico era tido como unha
especie de clase elevada a cal non poucos tentaban acceder. Calquera familia
que se prezase, intentaba ter un membro cura. Era a garantía de poder chegar a
facer estudios, consolidar un patrimonio e ter un intercesor nos asuntos
seculares e espirituais. O sacerdocio non se vía tanto, en algunhas ocasións,
como unha vocación cara o ministerio da Igrexa, se non moitas veces como un
estatus social.
Evidentemente si había máis curas que
parroquias, cousa hoxe inversa, quedaban moitos sen poder chegar a rexentar
unha. Por exemplo na vista pastoral de 1902, na que nos visitou o Cardeal
Arcebispo Herrera, ademais do párroco había oito veciños de Ortoño que eran
sacerdotes.
Hoxe como é de imaxinar cambiaron moitas
cousas. No pasado os aspirantes a sacerdote, despois de facer os estudios
correspondentes esixíaselles ter bens suficientes para podérense sustentar por
si mesmos. Xa que logo, a idea previa era a de que non existisen sacerdotes
pobres que deslustrasen o seu estado. Por iso, o máis frecuente era que os proxenitores
do seminarista ou algún familiar xeneroso e sen descendentes lle fixera unha
doazón de bens a título de “patrimonio”, a fin de con eles obtivera o
sacramento do orden. Estes bens tiñan que ser certos e seguros e esto facíase
con averiguación de testemuñas e notario. Outra formula era ordenarse como
capelán nunha fundación que tivese capelanía dotada con unha determinada renda.
Estas capelanías eran fundacións semellantes as que imos vendo do libro de fundacións
de Ortoño, nas que ademais se fundaba unha praza de capelán que dixese as
misas, e outorgábaselle un soldo sobre os beneficios de determinados bens que
debían quedar agregados para sempre a capelanía. En Ortoño soamente había unha
capelanía e era a do Santo Anxo da Garda, fundada en 1708 por D. Juan Gómez
Barreyro, veciño de Ortoño no lugar das Cortes, e párroco que era por aquel
entón de San Adrián de Vilariño e San Benito de Fefiñans, no actual concello de
Cambados.
A fundación de tales capelanías era un acto
espiritual e tamén económico. Escollíase a advocación da devoción do outorgante
e mirábase de dotar unha serie de misas para pedir polo eterno descanso dos
membros da familia. No plano económico o que se facía era apartar unha serie de
bens que se adirían a fundación para pagar o capelán e que se convertían en
eclesiásticos de forma que escapaban a fiscalización do estado. Ademais estas
capelanías o que facían era asegurar unha entrada segura o estado eclesiástico
de futuros membros da familia, e seren as veces, un trampolín para outros
postos.
Todas estas cousas e outras son as que
engrosaban os expedientes de sagradas ordes dos antigos seminaristas. Moitos
destes homes de Deus, que tiñan moitas veces os dous pes máis na terra que nos asuntos
espirituais, e debido ós estudios que non fixeran os seus coetáneos e a
posición alcanzada chegaban as veces a ser personaxes de algunha relevancia na
súa época. Tampouco era raro o contrario, e destacar por seren ministros
entregados ó Evanxelio e a seu Ministerio.
No arquivo parroquial consérvanse, como vimos,
moitas referencias ós párrocos. Pero existen outros curas de Ortoño e da
comarca, que chegaron a sobresaír dun xeito ou doutro e dos que fomos formando
unha pequena reseña que habemos de ir contando.
No hay comentarios:
Publicar un comentario